ICT maakt zorg zelfredzaam

10-03-2014
Deze gehele week staat in het teken van zorg en welzijn. Goede reden om de zorgsector eens tegen het (technische) licht te houden. Zijn er nog efficiĆ«ntieslagen te maken?   Vrijwel elke zorginstelling maakt gebruik van ICT- voorzieningen. Er is echter een inhaalslag te maken. Zorgbestuurders kunnen nog veel ontdekken van de vergaande integrale mogelijkheden van IT.

Trage systemen
Het is van groot belang dat de telefonie, domotica en overige ICT goed op elkaar afgestemd zijn. Wanneer hier niet integraal naar wordt gekeken is de afstemming matig. Daardoor ontstaan er trage systemen. Dit leidt weer tot inefficiëntie en irritatie bij medewerkers.

Zelfredzaamheid
Bij zorgcentrum Trimenzo te Twello was behoefte aan integrale voorzieningen waarbij het zorgpersoneel en de bewoner centraal staan. Facilitair manager zorgcentrum Trimenzo: We willen het zorgpersoneel niet onnodig belasten met handelingen die de bewoner nog prima zelf kan doen.

De zelfredzaamheid van bewoners in de zorg wordt steeds belangrijker in deze tijden van besparing. De zorginstellingen die erin slagen om bewoners zoveel mogelijk zelf te laten doen zullen deze economisch roerige tijden zeker overleven. Geïntegreerde ICT is daarin een voorwaarde.

Bespaar in de zorg
Er zijn tal van mogelijkheden die het zorgpersoneel een stukje ontzorgen. Zo heeft hollander techniek het voor Trimenzo mogelijk gemaakt om cliëntdossiers te raadplegen via multimedia terminals in de woning. Daardoor kunnen de bewoners meer zelf regelen, dit bespaart veel tijd van het zorgpersoneel.

Een andere besparingsmogelijkheid is dwaaldetectie. In de zorgsector zijn personeelsleden aan het einde van de dag bezig met het zoeken naar bewoners die door het pand dwalen. Vooral in grotere zorginstellingen kost het veel tijd om de bewoners in het gehele pand te zoeken. Met behulp van dwaaldetectie weet het zorgpersoneel precies waar een bewoner rondloopt.

Een ander heikel punt binnen de zorg is de papieren administratie. Dit is vaak veel rompslomp voor het zorgpersoneel. Ook Trimenzo had hier last van. Hollander techniek heeft dit voor Trimenzo makkelijker gemaakt: het cliëntdossier is via een terminal in de kamer van de bewoner te raadplegen. Alle informatie is centraal opgeslagen en vanuit elke woning benaderbaar.

Conclusie: Er zijn veel mogelijkheden wanneer zorginstellingen om de tafel gaan zitten met technische bedrijven. Door geïntegreerde technische toepassingen wordt het zorgpersoneel ontlast en wordt de bewoner zelfredzamer. Dit kan de zorg veel kosten schelen.

Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem vrijblijvend contact op!


Rob van Kempen
Manager Zorgtechnologie
+31 55-368 1371|  

Mail Rob van Kempen

Deel deze pagina: