Veilig boodschappen doen

08-09-2020
Data-gedreven totaaloplossing voor het deurbeleid

Een bezoek aan de supermarkt was nog nooit een noemenswaardig uitje. Tot begin maart zijn intrede deed en het doen van de dagelijkse boodschappen een activiteit werd omgeven door protocollen en regels. Hoe garandeer je de veiligheid van klanten en medewerkers wanneer je dagelijks duizenden bezoekers over de vloer hebt. Hollander Techniek komt met de oplossing: een geautomatiseerd deurbeleid met interactieve klantenteloplossing. 

‘Eén klant per 10m2’. Eén van de maatregelen die de supermarkten vanaf begin maart opgelegd kregen om verspreiding van het Corona-virus te beperken. Het monitoren van het aantal aanwezige klanten gebeurt vaak door eigen personeel bij de ingang te zetten. Maar op deze manier is tellen lastig en bovendien is er veel extra personeel nodig. 

Data gedreven totaaloplossing 

Karin de Bleyser, Senior Business Consultant Retail bij Hollander Techniek: “We hebben een data-gedreven totaaloplossing ontwikkeld waarmee het aantal klanten dat een winkel in gaat en verlaat real-time wordt gemeten. Daarmee bieden we een oplossing die de veiligheid voor klanten en medewerkers verbetert en de winkel helpt sneller te kunnen schakelen wanneer het maximale aantal klanten bereikt wordt”. 

De veilige winkel

Het systeem biedt de mogelijkheid om de bezettingsgraad in de winkel nauwkeurig te monitoren en klantprocessen bij de deur te managen. De klantenteller werkt met een infraroodsensor die, zonder verwerking van persoonsgegevens, telt hoeveel klanten de winkel in- en uitgaan. Op een beeldscherm bij de ingang staat hoeveel klanten in de winkel zijn en hoeveel nog naar binnen kunnen. Op het moment dat het maximum aantal klanten bereikt is, zien klanten dit op het beeldscherm en wordt een geluidsignaal afgespeeld. Een medewerker in de winkel krijgt al eerder een seintje, via SMS of whatsapp, en kan zo op tijd naar de ingang om klanten te begeleiden. 

Van pilot naar uitrol

Mark Schuijer, Product Owner Instore Development bij Hollander Techniek: “De Corona-maatregelen hadden een enorme impact op onze klanten. Dit motiveerde ons om naar oplossingen te kijken die onze klanten weerbaarder en de winkel veiliger maken. Na de ontwikkeling van deze oplossing, hebben we eerst een pilot gedraaid in acht winkels. Die waren succesvol en we kregen de opdracht de oplossing uit te rollen naar nog eens 120 winkels. We hadden twee weken om ons voor te bereiden en slechts 1 week om alle winkels uit te rollen. Dit betekende dat we op het gebied van soft ware, hardware, installatie & configuratie in korte tijd veel mankracht nodig hadden. Door nauwe samenwerking met de klant, business partners en interne teams hebben we dit kunnen waarmaken. Het enthousiasme en de 100% inzet van alle partijen heeft ervoor gezorgd dat wij deze klus konden klaren, ook tijdens feestdagen. Dat verdient een groot compliment naar iedereen die erbij betrokken was. 

Digitale transformatie

De Retail Versneller, onderdeel van Hollander Techniek, ondersteunt retailers bij de digitale transformatie van de fysieke winkel. Digitalisering maakt het mogelijk om – anoniem en conform de AVG-wetgeving – data over klanten te verzamelen en te analyseren. “Met de inzichten daaruit kunnen retailers hun rendement verbeteren, klanttevredenheid verhogen en de dagelijkse operatie in hun winkels doorlopend optimaliseren” vertelt Karin. “Naast het tellen en analyseren van bezoekers is het voor retailers interessant om veel meer inzichten te krijgen in de wijze waarop retailers van hun bezoekers kopende klanten kunnen maken. Daarvoor is inzicht in klantgedrag nodig.” De Retail Versneller verschaft dat inzicht. Inzicht in het deel van het kooppubliek dat voor de etalage blijft staan en daadwerkelijk de winkel binnengaat. Inzicht in het artikel dat steeds weer wordt opgepakt, maar nooit wordt afgerekend. Die kennis is van essentiële waarde om de aantrekkingskracht van de winkel en de impact op de ‘customer journey’ te vergroten. 

Instore optimalisatie

“De Retail Versneller is het platform voor ‘instore optimalisatie’. Het helpt retailers bij de vragen waarmee ze dagelijks worstelen”, vertelt Mark. “Het platform geeft antwoord op de vraag waarom en op welke wijze iets gebeurt. Hoe creëert mijn etalage meer traffic? Wat is de beste wijze van communicatie om de conversie van promoties te verhogen? Hoe zorg ik dat klanten sneller geholpen worden? Door integratie van slimme digitale technologieën wordt actiegerichte stuurinformatie geboden en ontstaat inzicht in de demografie van klanten, in de wijze waarop ze zich door de winkel bewegen en in hun kijk-,zoek- en koopgedrag. Vervolgens helpen wij retailers met de keuze van de juiste technologie en de inrichting van het optimalisatieproces”. 

In het Experience centre in Amersfoort laten we de vele mogelijkheden zien die digitalisering van de winkel biedt. Naast het realtime meten van looproutes, wordt gemeten hoe vaak een artikel wordt opgepakt. Wanneer deze data wordt gekoppeld aan de point-of-sale-data, wordt zichbaar wat de impact is op de conversie.

 Meer weten over Instore Optimalisatie of een kijkje nemen in het Experience centre? Neem dan contact op met Karin de Bleyser, 06-39006925 of Mark Schuijer, 06-18652854. Of neem een kijkje op: deretailversneller.hollandertechniek.nl 

Karin de Bleyser

Karin de Bleyser
Sr. Business Consultant Retail
+31 6 3900 69 25 | 

Mail Karin de Bleyser

Deel deze pagina: