Intratuin Almelo Apeldoorn Deventer Lochem


Nieuw toegangscontrole- en beveiligingssysteem voor Intratuin

Ook installaties zijn op een gegeven moment toe aan vervanging. Bij Intratuin Deventer is gedurende de nieuwbouw een Aritech toegangscontrolesysteem geplaatst dat gekoppeld is aan het inbraakalarm. Het verzoek kwam al snel vanuit Intratuin om ook de andere vestigingen (Almelo, Apeldoorn en Lochem) van dit systeem te voorzien. Tel daarbij op dat het bestaande toegangscontrolesysteem verouderd was, zo waren er geen onderdelen meer verkrijgbaar, en de keuze voor een nieuw systeem was snel gemaakt. De wens was een toegangscontrolesysteem dat te koppelen was met het beveiligingssysteem en het moest beheerd worden vanuit één centrale locatie. Oftewel één pas voor alle filialen, waarmee de alarmen uitgeschakeld kunnen worden, maar waar je ook deuren mee kan openen.

Vervangen en vernieuwen

Het begon allemaal met het nieuwe ATS toegangscontrolesysteem bij Intratuin Deventer. Dat beviel zo goed dat Hollander Techniek deze aanpassing ook door mocht voeren in de filialen in Apeldoorn, Almelo en Lochem. Frans Lieferink, projectleider beveiligingstechniek bij Hollander Techniek verteld: ‘‘Het oude Nedap-systeem hebben we vervangen voor een toegangscontrolesysteem dat gekoppeld is aan het beveiligingssysteem. Alle vier de filialen zijn nu uitgerust met eenzelfde systeem, waardoor de samenwerking tussen de verschillende filialen overzichtelijker en makkelijker is. Doordat het toegangscontrolesysteem centraal wordt beheerd, hebben medewerkers slechts één tag nodig. Dat scheelt een hoop verwarring met dubbele pasjes.’’

Deurcontrollers, kaartlezers en één centrale database

Een kaartlezer wordt bij een deur geplaatst en deze ‘leest’ een pasje of tag. Vervolgens krijg je wel of geen toegang tot die deur, afhankelijk van de machtigingen op dat pasje of tag. De kaartlezers zijn aangesloten op een centrale kast, de deurcontroller. In het geval van Intratuin is het mogelijk om vier kaartlezers op een deurcontroller aan te sluiten. In elk filiaal zijn nieuwe deurcontrollers geplaatst die zijn gekoppeld aan het inbraaksysteem. De oude kaartlezers zijn vervangen voor Aritech. Om dit te realiseren moest ook de bekabeling vervangen worden. ‘‘We hebben gekozen voor een centrale database, waardoor één filiaal nu beschikt over een server met de benodigde software. Deze staat in verbinding met het inbraak- en toegangssysteem van de andere drie filialen. Door te kiezen voor één database is het beheren van de toegangspassen nu een stuk overzichtelijker, aldus Frans Lieferink.’’

Nedap vs. Aritech
Het oude Nedap-systeem is vervangen door een ATS-systeem, ook wel General Electric genoemd. De benadering van een ATS-systeem is net wat anders dan die van het Nedap-systeem. Het Nedap-systeem is een separaat toegangscontrolesysteem waarmee je alleen toegang kan verlenen. Het ATS-systeem, Aritech, is een inbraaksysteem waar het toegangscontrolesysteem ook op kan draaien. Het is dus een gecombineerd systeem.

Snel schakelen

In dit project liepen we ook tegen een aantal problemen aan. De alarminstallatie werkte bijvoorbeeld niet zoals we hadden bedacht. Op zich niet erg, uiteindelijk telt hoe je daarmee gaat. Er moest wel snel geschakeld worden, want een niet-werkend alarmsysteem kan natuurlijk niet. ‘‘In overleg met Intratuin hebben we het probleem snel op weten te lossen.’’

‘‘Wanneer er problemen zijn moet er snel geschakeld worden. Dat doet Hollander Techniek altijd goed. Tegenslagen kom je altijd tegen, het gaat erom hoe je daarmee omgaat.’’ – Frank Pleij, systeem- en gegevensbeheerder Intratuin

Een goede voorbereiding is het halve werk

Om dit project zo efficiënt mogelijk aan te pakken heeft Hollander Techniek de server, inclusief software, al vooraf ingericht. Ervaringen uit eerdere projecten, in combinatie met een overleg met team beveiliging, gaf de doorslag voor deze werkwijze. ‘‘Doordat we de database vooraf al hadden ingericht was het systeem al klaar. Dit zorgde ervoor dat de verschillende locaties, met al haar medewerkers, al toegevoegd konden worden aan de database. Door de verschillende filialen, en alle medewerkers met daarbij horende machtigingen al in het systeem in te voeren, hebben we veel werk in de voorbereidende fase uitgevoerd.

Vervolgens was het een kwestie van het aanpassen en vervangen van de installatie. Hier kwam wel wat tijdsdruk bij kijken. Het tuin- en wooncentrum moest ’s avonds tegen sluitingstijd gewoon weer op slot kunnen mét werkend beveiligingssysteem. ‘‘We hebben veel tijd in de voorbereiding van dit project gestopt en dit heeft zich ruim terugbetaald tijdens de realisatie van dit project. Daarmee is veel tijd bespaard.’’

Tevreden klant

Hollander Techniek streeft altijd naar een tevreden klant. En dat is gelukt. Frank Pleij, systeem- en gegevensbeheerder bij Intratuin: ‘‘De samenwerking met Hollander Techniek was van begin tot eind prettig. Korte lijntjes en één aanspreekpunt, daar houden we van bij Intratuin.’’

‘‘Wij werken al 25 jaar samen met Hollander Techniek. Een partij waar we altijd goede zaken mee doen en altijd goede kwaliteit levert.’’- Frank Pleij

Projectinfo

Opdrachtgever

Intratuin

Project

Vervangen toegangs- en beveiligingssysteem

Oplevering:

2020

Locatie:

Almelo, Apeldoorn, Deventer, Lochem

Segment:

Utiliteit

Deel deze pagina: