Van Gogh Museum

Van Gogh Museum

Opdrachtomschrijving

Het Van Gogh Museum is één van de best bezochte musea van Nederland. Voor het museum is het van groot belang om bezoekersstromen op een goede manier door het gebouw te leiden zodat alle bezoekers optimaal kunnen genieten van de getoonde werken en een prettig bezoek kunnen beleven. Een belangrijk onderdeel van de bezoekerservaring is de binnenkomst in het museum. De rijen buiten het museum zijn vaak omvangrijk en de entree is de eerste kennismaking met het museum. Om bezoekers beter te kunnen ontvangen is er de laatste jaren gewerkt aan een nieuwe entree voor het museum. Deze entree is in de tweede week van september 2015 geopend voor het publiek.

De concrete opdracht was: "Hoe ziet het bezoekersgedrag er rondom de nieuwe entree van het museum er uit en wat zijn mogelijkheden ter optimalisatie van de bezoekersstromen."

Oplossing

Om invulling te geven aan de vraag is er samen met Ruigrok | Netpanel onderzoek verricht in de entrée. Met de instore analytics oplossing van Holander Techniek is inzichtelijk gemaakt hoe bezoekers zich bewegen door de entree, waar zij zich onnodig ophouden en welke plekken in de entrée weinig worden gebruikt. Aanvullend heeft Ruigrok | Netpanel korte exit-interviews verricht met bezoekers om inzicht te verkrijgen in hun waardering en beleving ten aanzien van de nieuwe entree. Uit dit onderzoek zijn waardevolle bevindingen gekomen over looproutes en verblijfsplekken waar het Van Gogh museum mee aan de slag kan.

Neem contact op

Karin de Bleyser

Karin de Bleyser
Sr. Business Consultant Retail
06-3900 69 25 | 

Mail Karin de Bleyser

Projectinfo

Opdrachtgever:

Van Gogh Museum

Doorlooptijd:

december 2015

Locatie:

Amsterdam

Segment:

Musea Retail

Deel deze pagina: