Gedrag klant bepaalt toekomst supermarkt

21-10-2014

De toekomst van supermarkten wordt niet door technologie bepaalt, maar door de klant. Zo vertellen Jacob Brobbel (hollander techniek) en Steven Koolen (Spark Optimus), initiatiefnemers van het project ‘De slimme winkel’ van shopping 2020. Met dit project trachten de initiatiefnemers de toekomst van de winkel in kaart te brengen.

Veranderende vraag
"Supermarkten hebben klanten altijd bediend met het aanbod dat zij konden bieden"; volgens Jacob Brobbel. "In de toekomst is dat niet meer voldoende. In 2020 bepaalt de klant wat er op zijn bord ligt en dus wat er in de supermarkt ligt. In het jaar 2020 kan de consument altijd, alles én overal kopen. Daarin is het de vraag of de supermarkt nog een leidende rol speelt. Niet de technologische veranderingen zijn leidend, maar de veranderingen in behoeftes bij de klant".

Koopgedrag 2020
“Waar het internet in de jaren negentig al grote invloed had op het koopgedrag van de consumenten, zorgt de nieuwe media, aan smartware in de vorm van hightech-brillen en – horloges en interactieve televisie weer voor een geheel nieuwe golf van veranderingen.

De  consument kijkt eerst massaal online en koopt dan pas fysiek. Het zal niet in eerste instantie gaan om prijs, maar vooral over lokale gebondenheid, transparantie en beschikbaarheid”; aldus Jacob Brobbel.

De slimme winkel

Thuiswinkel.org monitort de ontwikkelingen in de retail. Daarin constateren zij dat online retail elk jaar met 10% groeit. Vanuit de behoefte om de ontwikkelingen in de retail op de langere termijn te ontdekken, is Shopping 2020 opgezet. Het project waarbij de toekomst van de retail in kaart wordt gebracht middels diverse expertgroepen. Één van die expertgroepen is ‘De slimme winkel’. Deze expertgroep, onder leiding van Jacob Brobbel en Steven Koolen, houdt zich bezig met de kernvraag ‘hoe realiseer je groei door een slimmere winkelbeleving?’ Naast Jacob Brobbel, Manager Business Development, wordt hollander techniek in de expertgroep ook vertegenwoordigd door Senior Business Consultant Retail Karin de Bleyser en Commercieel Afdelingshoofd Andre Simonse. Zij vormen samen met andere experts de denktank. Meer weten over de 'Slimme winkel'?

De expertgroep ‘De slimme winkel’ houdt zich bezig met de volgende vragen:
- Hoe krijgt de klant meer beleving?
- Hoe herkent een winkel zijn trouwe klant?
- Hoe wordt de klant persoonlijk benaderd?
- Hoe breng je dit in lijn met de achterkant van je winkel/supermarkt?

Behoeftes consument veranderen snel
Groei realiseren door een slimmere winkelbeleving begint bij het kennen van de behoeftes van de consument. Die behoeftes veranderen continu. Op dit moment oriënteert de consument zich eerst online en gaat dan pas fysiek de winkel in, als de aankoop niet online wordt gedaan. Maar ook de middelen veranderen: van computer naar tablet en de ontwikkelingen blijven maar doorgaan. Zo komt er alweer smartware op de markt in de vorm van hightech- horloges en-brillen. Het is de vraag wat consumenten in de toekomst gebruiken.

Ter voorbeeld: in het jaar 2000 werd de autodealer gemiddeld 7,6 keer bezocht door de Nederlander, op dit moment is dat nog maar 1,6 keer. Oriënteren op een auto doen we online, we komen alleen nog naar de dealer voor een proefrit. Steven Koolen, Senior Manager bij digitaal consultancy bureau Spark Optimus, zegt daarover het volgende: ‘Supermarkten van steen houden een functie. Maar de supermarkt moet meer ingebed worden in een combinatie van offline- en online activiteiten.’ Volgens Koolen kijkt een goede retailer niet naar technologie, maar naar gedrag. De klant verwacht tegenwoordig transparantie en zoekt naar factoren als kwaliteit, prijs en de herkomst van het product. Het is de vraag hoe supermarkten dat gaan oppakken. Het is aan de supermarkten om in kleine stappen uit te proberen welke technologie wel werkt en welke niet. En dat bepaalt de klant.

Lees het hele artikel
Bron: Distrifood Foodmagazine

Meer informatie:
Jacob Brobbel, Manager business development
055-3681130
jacob.brobbel@hollandertechniek.nl

 

 

Deel deze pagina: