Internet of Things loopt als een rode draad door al onze diensten

15-04-2020
Afgelopen week stond Hollander Techniek in het AD met een artikel over o.a. De Retail Versneller. Mark Schuijer, product owner instore development, vertelt over het Experience Centre en verschillende instore optimalisatie oplossingen.

Familiebedrijf Hollander Techniek heeft sinds 2002 een kantoor in Amersfoort. Het bedrijf telt 550 werknemers op vier locaties in Nederland en is op diverse fronten actief als dienstverlener. Het biedt innovatieve, technologische diensten en automatisering aan in onder meer de zorg, industrie en retail. Vooral met die laatste branche houdt de Amersfoortse vestiging zich bezig.

Mark Schuijer is product owner instore development bij Hollander Techniek en verantwoordelijk voor innovatie binnen het retail segment. Die innovatie begroet je al bij de deur van het bedrijfspand op bedrijventerrein De Hoef. Voordat die opengaat, moet je je als bezoeker via een beeldscherm aanmelden en je afspraak bevestigen. Eenmaal binnen sta je al vrijwel direct in een ruimte – het Experience Centre - met allerlei interactieve schermen en gadgets, die Schuijer graag demonstreert. Een scherm met voice assistent dient als receptionist, maar is ook gekoppeld aan een koffieautomaat. Iets verderop staan in een schap enkele parfumflesjes. ,,Wanneer je er een oppakt, licht het achterliggende scherm op en toont informatie over het product en de prijs plus de bijbehorende commercial van het merk. Dit soort toepassingen horen bij ons platform De Retail Versneller. De Retail Versneller is een datagedreven set met tools die we ontwikkelden om winkeliers te helpen bij het verbeteren van hun rendement. Meer doen aan klantenbinding bijvoorbeeld en hun kosten verlagen of omzet verhogen.”

Inzicht in klantgedrag
Denk bij die retailers vooral aan grote bedrijven als Albert Heijn, Etos of Gall&Gall, want de technologie vergt de nodige investeringen in capaciteit en competentie.Toch zal deze digitalisering in veel meer fysieke winkels zichtbaar worden. ,,Daar doen consumenten nog steeds de meeste aankopen”, zegt Schuijer. ,,Maar om met de tijd mee te gaan, worden winkels wel steeds meer voorzien van de nieuwste technieken en services. Met de komst van online shoppen zijn veel consumenten hieraan gewend geraakt. Het gemak en de mogelijkheden van online shoppen, kunnen voor een groot deel ook via sensoren en digitale displays worden geïntegreerd in fysieke winkels.” Volgens Schuijer zijn fysieke winkels uitermate geschikt om inzicht te krijgen in het gedrag van klanten. Dat is meetbaar via toepassingen als touchscreens, scanners, people tracking, virtual assistents en geurmarketing. ,,De verzamelde data kunnen worden gebruikt voor verbetering van de service, inkoop, winkelinrichting, nieuwsbrieven of andere zaken. Via die anonieme data leer je veel over je klanten. Hoe lang blijven ze in je winkel? Welke looproutes worden het meest gebruikt? In welk deel van de zaak is het druk en waar niet? Van welke services wordt het meest gebruik gemaakt? Dankzij al die informatie, gecombineerd met andere gegevens uit de markt, kunnen retailers hun datamanagement model opbouwen.” Door gebruik te maken van slimme technieken en integraal samen te werken met partnerbedrijven kan Hollander Techniek totaaloplossingen aan retailers bieden, zegt Schuijer. ,,Internet of Things loopt als een rode draad door al onze diensten. Bij het transformeren van een fysieke omgeving in een digitale omgeving zijn smart tech en IoT onmisbaar. Bekijk hier het hele artikel op het AD.nl. 

Meer informatie over De Retail Versneller vindt u op deretailversneller.hollandertechniek.nl

 

 


Karin de Bleyser
Sr. Business Consultant Retail
06-3900 69 25 | 

Mail Karin de Bleyser

Deel deze pagina: