Project

Zelfscankassa's bij Gall & Gall

89 zelfscankassa’s bij Gall & Gall

Snel afrekenen en het gemak van de klant vergroten. Met deze wensen als uitgangspunt onderzocht Gall & Gall de mogelijkheden van zelfscankassa’s. Met een gemiddeld winkeloppervlakte van 90 tot 110m2 is uitbreiding met een extra kassa lastig. Juist dan biedt een zelfscankassa uitkomst. Een extra mogelijkheid tot afrekenen, zonder dat het al te veel van de winkelruimte kost. En als het moet, kunnen deze zelfscankassa’s ook functioneren als extra afrekenpunt voor de medewerkers van Gall & Gall.

Zelfscankassa’s kennen we al een aantal jaar. Bij grote zus Albert Heijn zijn de zelfscansystemen niet meer weg te denken. Vanuit de gedachte dat dit het gemak van de klant vergroot, ontstond de wens om de mogelijkheden van een zelfscankassa bij Gall & Gall te onderzoeken.

Van een succesvolle pilot naar 89 winkels

Om na te gaan of zelfscan kassa’s dé oplossing bieden bij Gall & Gall winkels, startte Hollander Techniek met een pilot bij enkele winkels. Gedurende de pilot ondervonden de winkels als snel de voordelen. Er konden binnen een kortere periode veel meer klanten worden geholpen. Vanuit de succesvolle pilot zijn bij 25 Gall & Gall winkels zelfscankassa’s geïnstalleerd. Inmiddels staat de teller op 89.

De aanpak van Hollander Techniek

Danny Schurink, Manager Bedrijfsbureau Retail bij Hollander Techniek vertelt over onze werkwijze: ”Een project start altijd met een opname in de winkel om zo een inventarisatie te maken van wat nodig is en van wat er moet gebeuren. Op basis hiervan wordt alle apparatuur en onderdelen besteld. Denk hierbij aan de kassa, pin -en printterminal, het beeldscherm en de kassacounter. De werklocatie van Hollander Techniek in Amersfoort prefabriceert alle apparatuur, zodat het plug & play in de winkel kan worden geplaatst. Op deze manier ondervindt Gall & Gall weinig tot geen overlast én hoeft de winkel niet te sluiten. In de winkel wordt de software geïnstalleerd en getest. Wanneer de zelfscankassa werkend is, en het personeel uitleg heeft gekregen, is het project afgerond. De werkzaamheden in de winkel nemen slechts een halve dag in beslag.”

Samen met de klant meedenken in innovatieve oplossingen

Gall & Gall had een aantal voorwaarden voor de zelfscankassa’s. Gezamenlijk is gewerkt aan een ontwerp waarin de gewenste functionaliteiten aanwezig waren. Wat deze waren? ”Een belangrijke eis vanuit Gall & Gall was de toegankelijkheid van de kassa’s. Deze moet voor iedereen goed zijn. Een uitschuifbare pin terminal zorgt ervoor dat bijvoorbeeld rolstoelgebruikers probleemloos kunnen pinnen. Daarnaast moet de kassa flexibel inzetbaar zijn. Dat is gelukt doordat de zelfscankassa ook dienst kan doen als extra afrekenpunt. Rondom drukke dagen, zoals tijdens kerst, kan de kassa dan softwarematig omgezet worden en als afrekenpunt functioneren,” aldus Danny.

Flexibel reageren

Bij Hollander Techniek streven we altijd naar een prettige samenwerking en een tevreden klant. Tobias en Nouhaila, projectmanagers vanuit Ahold vertellen: ‘‘Er wordt altijd op een prettige en juiste manier samengewerkt met de projectmanager van Hollander Techniek. Zo moest last minute in een aantal extra winkels een zelfscankassa komen. Hollander Techniek reageert hier flexibel op, zodat dit snel kon worden uitgerold.’’

Projectinformatie

Markt
Opdrachtgever
Ahold Delhaize
Oplevering
2019-2020
Locatie
Verschillende vestigingen in Nederland
Expertises

‘‘De samenwerking met Hollander Techniek is erg prettig. Onze klanten ondervinden nauwelijks hinder door de werkzaamheden. Ook wordt goed meegedacht en komt Hollander Techniek altijd met creatieve oplossingen''

Tobias Haring, Project Manager Gall & Gall

Karin de Bleyser | Hollander Techniek

Karin de Bleyser

Senior Business Consultant Retail

Heeft u een vraag over onze oplossingen in de retail? Karin de Bleyser staat u graag te woord. Van instore analytics tot gebouwgebonden technieken, Karin biedt u een passende oplossing voor uw vraagstuk.

Relevante projecten

AH Loterijenterminal | Hollander Techniek

Retailtechniek: Digitale loterijenterminals Albert Heijn

Retail

Heb jij ze al gezien? De nieuwe loterijterminals op de servicebalies van Albert Heijn? Die kans is groot als je regelmatig bij de Albert Heijn komt, want inmiddels hebben 834 winkels de vernieuwde terminals op de servicebalie staan.

AH data gedreven deurbeleid | Hollander Techniek

Geautomatiseerd deurbeleid

Retail

Hoe garandeer je de veiligheid van klanten en medewerkers wanneer je dagelijks duizenden bezoekers over de vloer hebt. Hollander Techniek komt met de oplossing: een geautomatiseerd deurbeleid met interactieve klantenteloplossing.

Retailtechniek | Hollander Techniek

Albert Heijn | Langdurige samenwerking

Retail

Een langdurige samenwerking en hecht partnerschap. Zo kunnen we de relatie tussen Ahold Delhaize en Hollander Techniek het beste omschrijven.