Apeldoorn Flexible Packaging

AFP krijgt nieuw MES om stijging productiecapaciteit in goede banen te leiden

Het Apeldoornse bedrijf AFP, Apeldoorn Flexible Packaging, ontwikkelt en produceert dagelijks flexibele verpakkingsmaterialen en folies met behulp van geavanceerde technologie. Het belangrijkste voor AFP is vooruitstrevend zijn en blijven ontwikkelen op het gebied van product en proces. In 2017 ontstond het voornemen om de productiecapaciteit uit te breiden door het plaatsen van een nieuwe productiemachine. Al snel werd duidelijk dat dit één van de grootste en technisch uitdagende projecten van AFP werd. Want naast meer productie en hierdoor een stijging van het interne transport, werd dit moment gelijk aangegrepen om het productieproces op diverse gebieden te automatiseren. Aan Hollander Techniek de ingewikkelde taak om die automatisering in goede banen te leiden en alle besturingssystemen naadloos met elkaar te laten samenwerken.

Moderne Automated Guided Vehicle’s

De nieuwe machine levert AFP meer productie op, wat er automatisch toe leidt dat er meer intern transport plaatsvindt. De bestaande Automated Guided Vehicle’s (AGV’s), de zelfgestuurde palletwagens die het interne transport autonoom verzorgen, konden in de nieuwe situatie niet optimaal functioneren en moesten vervangen worden. De nieuwe, moderne AGV’s zijn van het merk Rocla. Deze werken heel nauwkeurig doordat ze rijden op laser navigatie. Op commando halen de palletwagens de producten op en verplaatsen ze naar de plek van bestemming.

Nieuwe schakel: het MES

De nieuwe productiemachine en AVG’s vroegen om aanpassingen in het besturingssysteem. Maar aangezien de grote omvang van dit project, is er gelijk gekeken naar welke verbeteringen in het algehele besturingssysteem van AFP nog meer nodig zijn. Hollander Techniek is met deze uitdaging aan de slag gegaan en heeft een MES (Manufacturing Execution System) geïntroduceerd. Het nieuwe MES is de schakel tussen het ERP-systeem van AFP en de onderliggende PLC-systemen. Hiermee vormt het MES het platform waarin alle bedrijfsprocessen samenkomen, zoals de orders, toewijzingen en procesdata. Het MES houdt met een tracking en tracing functionaliteit alle informatie van pallets, producten en hun locatie real-time bij. Bovendien zijn dankzij het MES zoveel mogelijk processen geautomatiseerd, zoals diverse administratieve taken, en werken systemen foutloos met elkaar samen. Dit komt allemaal de productiecapaciteit ten goede en zorgt tegelijk voor een papierloze informatiestroom.

Geïntegreerd Fleet Managment Systeem

In het nieuwe MES is een Fleet Management Systeem geïntegreerd om de aansturing van de nieuwe AGV’s te verzorgen. Het registreert alle interacties tussen de palletwagens, commando’s en alarmeringen. Specifieke gegevens over de producten, zoals gewicht, bestemming, maar ook werkorders, productie runs en de planning worden continue gesynchroniseerd. Het systeem werkt heel nauwkeurig, maar gaat er onverwachts toch iets mis? Dan is dat altijd te achterhalen. Door het introduceren van het MES met geïntegreerd Fleet Management Systeem wordt het interne transport efficiënter ingeregeld en kan de stijging in de productiecapaciteit goed verwerkt worden.

Van MPI en Profibus naar Profinet

Naast het introduceren van het MES heeft Hollander Techniek aanpassingen aan het PLC netwerk uitgevoerd. Het oorspronkelijke netwerk dateerde uit 1998, maakte gebruik van MPI en Profibus en was mede door de technische eisen en gewenste betrouwbaarheid aan vernieuwing toe. Alle oorspronkelijke bekabeling is verwijderd en vervangen door een Profinet netwerk. Profinet biedt onder andere ondersteuning voor het ethernet TCP/IP. Hiermee is het industriële netwerk flexibel, breed inzetbaar en geschikt voor hoge snelheden over lange afstanden. Het netwerk is daarnaast schaalbaar, stabiel en uiterst nauwkeurig.

Zo min mogelijk productieverlies

Een flinke uitdaging was dit project zeker. Om alle aanpassingen uit te kunnen voeren werd de productie stilgelegd. Dit moest beperkt blijven tot een minimum om productieverlies tegen te gaan. In het voortraject is daarom alles tot in detail uitgewerkt en voorbereid; onderzoek, ontwerp, enginering en testen. Pas toen alles tot in de puntjes was uitgedacht is de ombouw gepland. Alle betrokken partijen hebben zich goed voorbereid en gehouden aan de strakke planning. Binnen dit project werkte Hollander Techniek nauw samen met AGV leverancier Rocla en met diverse teams van AFP. Door goed overleg kon er snel en nauwkeurig gewerkt worden. Uiteindelijk zijn alle aanpassingen in maximaal twee weken gerealiseerd en operationeel sinds januari 2018.

Peter Bredenhoff, Project en Maintenance Engineer van AFP:

Zo’n groot project met zo veel impact op het gehele proces heb ik nog nooit mee gemaakt.

Groot project met veel impact op het gehele proces

Voor Peter Bredenhoff, Project en Maintenance Engineer van AFP, was dit zijn grootste project sinds hij in 1998 in dienst trad bij AFP. Peter “Zo’n groot project met zo veel impact op het gehele proces heb ik nog nooit mee gemaakt. Daarom was het heel fijn dat Hollander Techniek het project stap voor stap aanpakte en alles goed documenteerde. Zowel gedurende het uitgebreide voortraject als tijdens de ombouw. Ze hielden ons continue op de hoogte. Er zijn dan ook vele gesprekken gevoerd met verschillende engineers van Hollander. Er werd altijd goed naar onze wensen geluisterd en alles werd vastgelegd. Zo heeft Hollander, in overleg met onze ICT mannen, de termen en data die wij gebruiken overgenomen en verwerkt in het nieuwe MES. Nu alles in bedrijf is biedt Hollander ook de nazorg. Met het servicecontract dat we hebben kunnen we altijd bellen als er iets is.”

 

Marco van Wijngaarden
Adviseur Smart Industry
055 368 1332| LinkedIn Marco van Wijngaarden

Mail Marco van Wijngaarden

Projectinfo

Opdrachtgever:

AFP

Oplevering:

2018

Locatie:

Apeldoorn

Segment:

Industrie

Deel deze pagina: